ŠKODA RS: 40 godina kulta brzine



› ŠKODA 180 RS/200 RS su 1974. godine kao ‚prvobitni RS’ modeli započeli uspješnu eru ŠKODA motosporta tijekom 1970-ih i 1980-ih godina
› Legendarni ‚istočnjački Porsche’: ŠKODA 130 RS
› Novo vrijeme: od ŠKODA Octavije RS prve generacije (2000. godina) do najbrže ŠKODA Octavije svih vremena (2013. godina)

RS, s ovom kraticom, koja označava ‚Rallye Sport’, poznavatelji ŠKODE povezuju posebno rasna sportska vozila više klase i iznimn...e brzine. Povijest Škode RS počinje 1974. godine trkaćim vozilima ŠKODA 180 RS i ŠKODA 200 RS. Jedno od najpoznatijih trkaćih vozila svog vremena je 1970-ih i 1980-ih godina bila legendarna ŠKODA 130 RS. Kao prvi RS model ‚novog vremena’ češki je proizvođač automobila 2000. godine predstavio ŠKODA Octaviju RS. Od 2003. godine postoji i ŠKODA Fabia RS. Privremeni top model ŠKODA RS trkaćih vozila je nova ŠKODA Octavia RS – do sada najbrža i najjača serijska Octavia svih vremena.

„Naši RS modeli pravi su sportski snagatori marke ŠKODA“, kaže predsjednik Uprave tvrtke ŠKODA prof. dr. h.c. Winfried Vahland. „To vrijedi i danas kao što je vrijedilo i prije 40 godina. Oznaka RS stoji za ŠKODA uspjehe u motosportu te za snagu i emociju odabranih serijskih modela. Na taj način veličanstvenu tradiciju marke u motosportu ističemo na poseban način“, tvrdi Vahland.

1974: ŠKODA 180 RS i 200 RS – Spektakularni trkaći automobili

Kraticu RS za oznaku modela ŠKODA po prvi puta koristi 1974. godine. Trkaći automobili ŠKODA 180 RS i 200 RS slove za ‚prvobitne RS’ modele. Razlog za razvoj je želja za natjecanjem u prestižnijim klasama i klasama većeg obujma kao i da se mogu mjeriti na trkaćoj stazi s međunarodno uspješnim markama.

Nakon samo pola godine pripreme ŠKODA je u proljeće 1974. godine predstavila tri super sportska automobila (jedan 180 RS, dva 200 RS), koji su u lipnju iste godine po prvi puta sudjelovali na službenom natjecanju u motosportu, tadašnjem reliju ŠKODA. „Modeli ŠKODA 180 RS i 200 RS označavaju ulazak marke u najvišu klasu trkaćih automobila“, kaže Michal Velebný, voditelj restauratorske radionice ŠKODA muzeja.
Ispod poklopca motora bolida krije se 120 kW (163 KS) snažni dvolitarski motor s gornje postavljenim bregastim vratilom. Maksimalna brzina Škode 200 RS je 210 km/h. Pored snažnog ubrzanja i maksimalne brzine vozilo se ističe i izvrsnim voznim karakteristikama, koje pospješuje novo razvijena stražnja osovina s uzdužnim sponama. Mjenjač je preuzet od Porsche-a.

ŠKODA 130 RS – Rođen je legendarni trkaći automobil

Pozitivna iskustva s 200 RS brzo su dovela odgovorne osobe u tvrtki ŠKODA do odluke o izradi vozila za širu upotrebu u utrkama. Samo godinu dana kasnije, za trkaću sezonu 1975., na scenu međunarodnog motosporta stupila je ŠKODA 130 RS – bio je to početak šest odličnih godina u motosportu za marku ŠKODA.

ŠKODA 130 RS postao je jedan od najuspješnijih trkaćih automobila svog vremena i sudjelovao je na relijima kao i na kružnim utrkama do početka 1980-ih godina. Mnogi obožavatelji motosporta 130 RS poznaju i kao ‚istočnjački Porsche’. Uspjesi modela 130 RS sve do danas imaju utjecaja na dobar glas marke ŠKODA u motosportu.

Svoje najveće pobjede je 130 RS proslavio dvostrukom pobjedom na reliju Monte Carlo 1977. godine u kategoriji do 1300 cm 3 i pobjedom na europskom prvenstvu touring automobila 1981. godine. Čak i na većim češkim natjecanjima poput Barum relija, Bohemia relija ili Šumava relija, automobil postiže brojne pobjede.

Trkaći automobil sa stražnjim pogonom ima snažni 103 kW (140 KS) 1,3 litarski motor s četiri cilindra. Konstrukcija trkaćeg automobila se između ostaloga očituje i Weberovim
rasplinjačem za pripremu smjese, 8-kanalnom glavom cilindra i podmazivanjem suhim koritom. Okruglo četiri metra dugi, 1,72 metra široki i 1,34 metra visoki trkaći automobil ubrzava do maksimalnih 220 km/h.

Završetkom proizvodnje modela 130 RS 1981. godine počelo je 20 godina obustave proizvodnje modela RS u tvrtki ŠKODA.
RS ide u serijsku proizvodnju – ŠKODA Octavia RS (2000.-2005.)

Na prijelazu stoljeća ŠKODA po prvi puta ponovno ostavlja trag na području sportskih serijskih vozila – s jasnom referencom na RS eru. 2000. godine proizvođač predstavlja ŠKODA Octaviju RS. Četiri godine ranije Octavia je slavila svoju premijeru – prvi potpuno nanovo razvijeni model ove marke nakon pada željezne zavjese i dolaska Volkswagena kod češkog proizvođača. Sada novi najprodavaniji ŠKODA model kao prvi dobiva vlastitu RS verziju modela za krajnje korisnike – posveta je to modelima ŠKODA 180/200 RS i uspjesima ŠKODE 130 RS. Kupci su na prvu bili oduševljeni prvim RS modelom novog vremena. Snažan motor, izvrsne vozne karakteristike i sportska karizma u kombinaciji sa svim prednostima kompaktnog obiteljskog automobila – impresivan koncept.

Vozilo ima 1,8-litarski turbo motor s četiri cilindra i 132 kW (180 KS). Mjenjač je ručni 5-stupanjski. Od 0 do 100 km/h Octavia RS ubrzava u 7,9 sekundi, a maksimalna brzina je na 235 km/h. Octavia RS prve generacije proizvodila se od 2000. do 2005. godine.

2001. godine je posebno rasni model Octavije RS privukao svu pažnju. Povodom jubileja‚ 100 godina ŠKODA motosporta marka je predstavila izdanje ograničeno na 100 vozila, ŠKODA Octavia RS WRC Edition. U stilu reli vozila ŠKODA Octavia WRC, koji se od 1998. natječe na utrkama svjetskog prvenstva u reliju (WRC), ŠKODA je Octaviju RS WRC ukrasila zanimljivim elementima dizajna za istaknut sportski izgled. Tu se između ostaloga ubrajaju markantni 17-'' aluminijski naplatci i xenon prednja svjetla. Vozilo je k tome serijski opremljeno s ESC-om.

ŠKODA Fabia RS prve generacije (2003.-2007.)

2003. godine proizvođač proširuje svoju RS ponudu drugim modelom i tržištu predstavlja manje sportsko vozilo ŠKODA Fabia RS. Prvi sportski model s kratkim zadnjim krajem ove marke pogoni 1,9-litarski turbo dizelski motor snage 96 kW (130 KS). Prijenos snage slijedi preko ručnog 6-stupanjskog mjenjača. Od 0 do 100 km/h vozilo ubrzava u 9,6 sekundi. Maksimalna moguća brzina je 204 km/h. ŠKODA Fabia RS prve generacije proizvodila se od 2003. do 2007. godine.

ŠKODA Octavia RS druge generacije (2005.-2013.)

S drugom generacijom ŠKODA Octavije 2005. godine dolazi i nova ŠKODA Octavia RS. Druga generacija ovog sportskog automobila proizvodila se do 2013. godine. Pored limuzine RS verzija bila je u ponudi i za ŠKODA Octaviju Combi.

K tome je nova ŠKODA Octavia RS bila opremljena s dva motora. Kupci su mogli birati između 2-litarskog turbo benzinca sa 147 kW (200 KS) ili 2-litarskog turbo dizela sa 125 kW (170 KS). Oba je agregata bilo moguće kombinirati s ručnim 6-stupanjskim mjenjačem ili po prvi puta s automatskim 6-stupanjskim DSG mjenjačem.

ŠKODA Octavia RS druge generacije oduševljava poboljšanim vrijednostima ubrzanja i maksimalne brzine. U samo 7,2 sekunde (do tada: 7,9 sekundi) benzinac ubrzava od 0 do 100 km/h i postiže maksimalnu brzinu od 240 km/h.

ŠKODA Fabia RS druge generacije (od 2010. godine)

Na ženevskom autosajmu 2010. godine je ŠKODA po prvi puta predstavila ŠKODA Fabiju RS druge generacije. Kompaktni sportski automobil je od tada po prvi puta u ponudi kao Hatchback i Combi.

Mali auto, jaki motor: 1,4 TSI benzinac s dvostrukim punjenjem razvija 132 kW (180 KS) snage i ubrzava Fabiju u samo 7,3 sekunde od 0 do 100 km/h. 224 km/h je maksimalna brzina, a serijski je opremljena automatskim 7-stupanjskim DSG mjenjačem.

Aktualna ŠKODA Octavia RS: najbrža serijska Octavia

I u trećoj generaciji ŠKODA Octavia RS postavlja standarde među sportskim modelima. Kupci mogu birati između dvije verzije karoserije, limuzina i Combi. Ispod poklopca motora može biti jedan od dva motora u ponudi – benzinski motor 2.0 TSI snage 162 kW ili turbodizelski 2.0 TDI (135 kW), koji zahvaljujući modernoj tehnologiji ubrizgavanja nudi izvanrednu kombinaciju potrošnje goriva i dinamike. S benzinskim motorom ŠKODA Octavia RS postiže brzinu i do 248 km/h i time je najbrža serijski proizvedena ŠKODA Octavia svih vremena.